Programma

De reis in het kort
dag 01: Van Harmelen naar Amsterdam en Skopje. Vandaar via het klooster van Sveti Stefan naar Strumica
dag 02: Kerken en iconen in het oosten van MacedoniŽ
dag 03: Het beroemde Rilaklooster in Bulgarije
dag 04: Het zuiden van Bulgarije
dag 05: Grotten en kloosters in Grieks MacedoniŽ
dag 06: Boottocht rondom de Heilige Berg Athos, naar Thessaloniki
dag 07: De Witte Toren, de St. Demetrioskerk en het Aristotelesplein in Thessaloniki
dag 08: Pella, Vergina en via Dion, aan de voet van het Olympusgebergte, naar Kalambaka
dag 09: De Meteorakloosters, Ďzwevend tussen hemel en aardeí
dag 10: Byzantijnse kerken in KastoriŠ, terug naar MacedoniŽ
dag 11: MozaÔekvloeren in Bitola, over de Livadapas naar Ohrid
dag 12: Werelderfgoed in Ohrid, ťťn van de oudste nederzettingen van Europa, gelegen aan een diepblauw meer
dag 13: Per boot over het Tikveömeer, naar Skopje
dag 14: Byzantijnse kloosters, de oude bazaar van Skopje en afscheidsdiner met Macedonische muziek
dag 15: Transfer naar de luchthaven van Skopje en terug naar Amsterdam en Harmelen
Vlag MacedoniŽ Vlag Bulgarije Vlag Griekenland

Dag 1: Het klooster van Sveti Stefan
Na aankomst in Skopje rijden we naar Strumica in het zuidoosten van MacedoniŽ, waar we overnachten. Onderweg bezoeken we de afgelegen kerk van Sveti Stefan. We nemen een pittoreske weg langs kleine dorpjes en komen zo in
Konče met een klooster en een kerkje, die allebei uit 1366 dateren.
Te rijden afstand ongeveer 200 km.

Dag 2: Kerken en iconen
In de kerk van de Vijftien Martelaren van Tiveriopolis zijn de resten van de oudste frescoís in MacedoniŽ gevonden en er is een eenvoudige galerij ingericht met plaatselijke iconen uit de 19e eeuw. Ook zien we de 3 christelijke kerkjes, die hier te vinden zijn: een orthodox, een rooms-katholiek en een protestants kerkje. De dag wordt afgesloten met een bezoek aan het nabijgelegen vrouwenklooster Veleusa met zijn prachtig onderhouden tuin. Ten slotte rijden we via een kronkelige weg door de bergen van Ograzden naar Berovo, dat in een eenzaam dal in het Malesevski-massief ligt.
Daar staat ons hotel.
We rijden ongeveer 70 km.

Romanwijk van Tiveriopolis

Dag 3: Het beroemde Rilaklooster
Vandaag vertrekken we naar Bulgarije, naar de streek die Pirin MacedoniŽ wordt genoemd. Nadat we de grens zijn gepasseerd, pauzeren we in de oude stad Blagoevgrad. Op een hoogte van 1.147 m in het Rilagebergte ligt het 'klooster met de zebrahuid', het Rilaklooster. Dat klooster werd in 927 gesticht door Ivan Rilski. In 1833 werd het complex door brand verwoest en herbouwd. Sinds 1961 is het een nationaal museum. Het Rilaklooster is na een lange periode van bezetting en onderdrukking door de Turken een symbool voor de plaatselijke cultuur geworden en daardoor een nationaal bedevaartsoort.
We overnachten vlakbij het klooster.
De afstand zal ongeveer 150 km bedragen.

Pirin MacedoniŽ

Dag 4: Het zuiden van Bulgarije
We rijden verder naar het zuiden en pauzeren in het Bulgaarse Sandanski, bekend om zijn warmwaterbronnen. Het is de geboorteplaats van de beroemde slavenleider Spartacus. Het historische wijnstadje Melnik was een eeuw geleden even groot als Sofia, maar heeft nu minder dan 300 inwoners. We bekijken het Rozhen-klooster en overnachten in Melnik. Natuurlijk is er gelegenheid om de bekende wijnen uit deze streek te proeven.
Afstand ongeveer 100 km.

Proeflokaal in vroegere wijnhuis Kordopoulov in Melnik

Dag 5: Grieks MacedoniŽ
We passeren de grens met Griekenland en bezoeken de indrukwekkende grotten van Alistratis vlakbij Serres. Ook bekijken we het Timiou Stavrouklooster uit 1270, dat rijk is aan muurschilderingen uit verschillende tijdperken. In Serres zien we de Byzantijnse vesting op de heuvel Koula.
We overnachten in Uranopolis.
Afstand ongeveer 215 km.

Dag 6: De heilige berg Athos
De grondbeginselen voor toegang tot de Heilige Berg Athos zijn al in de 11e eeuw vastgesteld en deze gelden nog steeds, waardoor de toegang voor vrouwen nog steeds verboden is. Om toch een idee te krijgen van dit bijzondere schiereiland vol kloosters varen we langs de kust van Athos.
Daarna rijden we naar Thessaloniki, waar we 2 nachten verblijven.
Afstand ongeveer 400 km.

Tolweg naar Thessaloniki

Dag 7: Thessaloniki
Thessaloniki werd in 315 v. Chr. gesticht door generaal Kassander en is vernoemd naar zijn vrouw, de zus van Alexander de Grote. Na een stadsrondrit bewonderen we in het museum voor Byzantijnse cultuur prachtige iconen uit de 15e tot 19e eeuw. Ook zien we de beruchte Lefkos Pyrgos, de Witte Toren, en bezichtigen we de St. Demetrioskerk.
We eindigen op het Aristotelesplein, waar je kunt neerstrijken op ťťn van de vele terrasjes.
Afstand ongeveer 20 km.

Dag 8: Alexander de Grote
In Pella, de geboorteplaats van Alexander de Grote, bezoeken we het archeologisch terrein en het museum. In Vergina, begraafplaats van het oude Macedonische rijk, werd bij opgravingen in de jaren '70 van de vorige eeuw een cruciale vondst gedaan: de koningsgraven van Phillipos II, de vader van Alexander de Grote, en andere familieleden, met alle rijke grafgiften. Deze ontdekking veroorzaakte grote opschudding. Vandaag kunnen we deze kunstschatten in het museum bewonderen.
Via Dion, gelegen aan de voet van het Olympusgebergte, rijden we naar Kalambaka voor de overnachting.
Afstand ongeveer 240 km.

Dion, heilige stad van de MacedoniŽrs

Dag 9: Metťora
We bezoeken de Metťorakloosters, die vanaf de 14e eeuw op indrukwekkend hoge, pilaarvormige rotsen werden gebouwd: Ďzwevend tussen hemel en aardeí. Van de oorspronkelijke 24 zijn er 6 kloosters bewaard gebleven. In de verschillende kloosters zijn prachtige frescoís te zien.
Door een indrukwekkend berglandschap rijden we tegen het einde van de middag naar KastoriŠ, waar we overnachten.
Afstand ongeveer 130 km.

Dag 10: KastoriŠ
We wandelen door de nauwe straatjes van het schilderachtige KastoriŠ, dť stad van de Byzantijnse kunst, gelegen aan de oever van het schitterende meer van KastoriŠ, oftewel het Orestiadameer. De stad telt nog altijd een 60-tal Byzantijnse en postbyzantijnse kerken die gebouwd zijn tussen de 9e en 19e eeuw. Enkele zijn zelfs aan de buitenkant voorzien van prachtige frescoís. Naast een aantal kerken bezoeken we ook het museum voor Byzantijnse geschiedenis, waar zich verschillende, zeer vroege iconen bevinden.
In de loop van de middag vertrekken we voor onze terugreis naar de Republiek MacedoniŽ.
We overnachten in Bitola.
Afstand ongeveer 90 km.

Dag 11: Bitola
In Bitola bewonderen we de opgravingen van de nabijgelegen stad Heraclea Lyncestis, met goed bewaard gebleven mozaÔekvloeren en Romeinse gebouwen. We wandelen door de oude stad van Bitola, tussen 1870 en 1930 een belangrijk politiek en cultureel centrum in het Ottomaanse rijk. Ook zien we daar het oude gymnasium, waar eens Kemal AtatŁrk studeerde, de grondlegger van de moderne Turkse staat.
We reizen over de Livadapas en door het Galičica Nationaal Park naar het Meer van Ohrid en komen vervolgens aan in Ohrid, waar we 2 nachten verblijven.
Afstand ongeveer 155 km.

Institute and Museum of Bitola - voorheen oude gymnasium AtatŁrk

Dag 12: Werelderfgoed in Ohrid
We bezoeken vandaag ťťn van de oudste nederzettingen van Europa, die door UNESCO als werelderfgoed is erkend. Tijdens een uitgebreide wandeling bekijken we de talloze monumenten. Hoewel niet alle 365 kerken in Ohrid bewaard zijn gebleven, zijn er nog steeds heel veel te vinden. We bewonderen de bijzondere iconengalerij en genieten daarnaast van de unieke lokale architectuur en de mooie vergezichten.
Afstand ongeveer 10 km.

Dag 13: Over het Tikveömeer
We rijden naar de grootste wijnstreek van de Balkan, de Tikveöstreek. Per boot steken we het Tikveömeer over om een bezoek te brengen aan het Pologklooster.
Daarna rijden we door naar Skopje, waar we 2 nachten verblijven.
We leggen vandaag het grootste aantal kms af: rond de 260.

Dag 14: Skopje
In de omgeving van Skopje bezoeken we het 12e-eeuwse Panteleimonklooster te Nerezi en het 14e-eeuwse klooster van St. Andreas te Matka, hoogtepunten van Byzantijnse architectuur en sacrale schilderkunst. Terug in Skopje wandelen we door het centrum en hebben we gelegenheid over de oude bazaar te dwalen. Tijdens het afscheidsdiner genieten we van traditionele Macedonische muziek.

Alexander de grote fontein op stadsplein

Dag 15: Terug naar Nederland
Na het ontbijt transfer naar de luchthaven van Skopje en terug naar Nederland.
De afstand is maar 15 km.