Geisha |
De term geisha -spreek uit als: geesja, waarbij de g als in het Engelse garden klinkt- wordt over het algemeen gebruikt om een gezelschapsdame aan te duiden die is gekleed in een opvallend versierde kimono of zijden kleed dat op een bepaalde manier om het lichaam is geknoopt is, een kunstige pruik van zwart haar draagt en een witgemaakt gezicht met rode lippen heeft en die met klassieke Japanse muziek, zang en dans de avond van een gezelschap opluistert. Geisha's zijn toonbeelden van schoonheid en verfijnde cultuur.
In het verleden
werden geisha's vaak geassocieerd met prostitutie. Er bestonden echter naast
geisha's courtisanes. In díe wereld kwam wél prostitutie voor. Hoewel het recht
kon worden gekocht om een geisha haar maagdelijkheid te ontnemen, waren geisha’s
niet verplicht om seks te hebben met klanten, ook niet met degene die geld
betaalde voor een maagdelijke geisha. Het was haar taak om gasten op hun gemak
te stellen. Hierbij speelde seks soms helemaal geen rol en anders een
ondergeschikte. In die situatie is niets veranderd.
Het beroep van prostituee was strikt georganiseerd. Bordelen waren gevestigd in
een afgesloten deel van de stad en alleen via een poort bereikbaar.
Het verschil tussen een geisha en een prostituee was en is nog steeds te zien
aan de wijze waarop zij hun kimono strikken. Een geisha heeft haar obi -de
centuur- op haar rug gestrikt. Daarvoor heeft zij altijd hulp nodig. De
prostituee draagt de strik op haar buik. Prostituees zijn er overigens bijna
niet meer. Dat is een gevolg van de goedkopere prostituees uit het buitenland.
Ook escortbureaus hebben zich met de westerse naoorlogse invloed geleidelijk aan
een plaats weten te verwerven in de Japanse maatschappij.
Een geisha is
een hoogopgeleide en gerespecteerde Japanse gastvrouw die zorgt voor vermaak op
ozashiki, dat zijn feestjes in theehuizen. Haar taak is de gasten te onderhouden
met een gesprek, met zang, muziek en dans. Haar aanwezigheid is niet alleen voor
mannelijke gasten bedoeld, wat overigens wel vaak zo is, maar net zo goed ook
voor vrouwen. Mannen die ozashiki organiseren, nemen vaak hun echtgenote mee.
Maar ook vrouwen die ozashiki geven, kunnen vragen om gezelschap van geisha's.
De aanwezigheid van een geisha was vroeger al prestigieus en verleende status
aan ozashiki. Er zijn zowel privébijeenkomsten als openbare aangelegenheden die
door geisha's worden opgeluisterd. Voor wat betreft de laatste categorie kan je
bijvoorbeeld denken aan staatsbezoeken en politieke bijeenkomsten.
Het fenomeen geisha -in Kyoto geiko genoemd- bestaat alleen in Japan. Geisha’s
wonen bij elkaar in een gemeenschap, die in de stad is gevestigd waar ze ook
werken. Die gemeenschap heet Gion.
Een geisha verdient veel geld maar daar gaat ook nu nog een lange opleiding aan
vooraf.
|
De opleiding
voor een geisha begint vaak al op de leeftijd van 6 of 7 jaar als zij van de
basisschool af komt. Ze gaat dan naar een okiya, een geishahuis. Daar blijft ze
de hele periode van haar opleiding.
In de okiya begint direct de shikomi-fase. Shikomi betekent training.
Aanvankelijk bestaat die training uit niet meer dan het doen van huishoudelijk
werk in de okiya. Op die manier went ze aan de wereld van de okiya. Vrij snel
wordt ze ook naar de Inoue-school gestuurd. Daar krijgt ze -in klassikaal
verband- dansles en zangles en leert ze alles over de theeceremonie. Daarop
volgt de minarai-fase, het observerend leren. Het meisje hoeft vanaf dat moment
niet meer in het huishouden te werken en kan zich volledig richten op haar
carrière. In deze fase wordt het meisje meegenomen door een haar toegewezen
“oudere zus”, een volleerde geisha. Het gaat er dan om dat ze praktijkervaring
opdoet. Haar oudere zus neemt haar mee naar feestjes waar ze zelf voor is
uitgenodigd.
De minarai is prachtig uitgedost en draagt witte make-up. Er wordt
niet van haar verwacht dat ze veel doet of zegt, haar kleding geeft aan dat ze
in opleiding is. De volgende fase is die van maiko of leerling-geisha. Als het
meisje een maiko is geworden krijgt ze een weer zwaardere opleiding in dans,
muziek en conversaties. Ook leert ze muziekinstrumenten te bespelen, zoals de
shamisen en de koto, de citer. De leerling-geisha wordt door haar oudere zus ook
nu weer meegenomen naar al haar feestjes. Ook in deze fase draagt de leerling
witte make-up en felgekleurde kimono's. Als de maiko voldoende is geschoold, en
dus op alle vlakken het vak goed beheerst, kan zij geisha worden. Daardoor
stijgt haar aanzien flink. Aan de kleding kan de overgang van de geisha in
opleiding naar geisha gezien worden. De kleur van de kraag die onder de kimono
wordt gedragen, verandert van rood, via rozeachtig naar wit. Bij het wisselen
van de kragen hoort een ritueel.
Tot 1958 bestond mizuage. Mizuage -letterlijk het offeren van het vlies- is de
geishaterm voor een rituele ontmaagding van de maiko. Ze was dan meestal 15 of
16 jaar oud. Vlak voor haar mizuage boden haar klanten die geïnteresseerd waren
in de ontmaagding geld en vervolgens kon de hoogste bieder de maiko ontmaagden.
In 1958 werd dit gebruik officieel afgeschaft.
Om een geliefde
geisha te worden moet er hard worden gewerkt. Sommige geisha’s werken 7 dagen
per week en 365 dagen per jaar. Tijdens een ozashiki leert een geisha de status
van de gasten kennen door de manier waarop de zaal is ingericht: welk servies
staat er op tafel, wie verzorgt het eten en wat staat er in de tokonoma. De
tokonoma is een belangrijk focuspunt in het Japanse interieur, waarin een
eenvoudig, maar zorgvuldig gekozen, object wordt geplaatst. Bijvoorbeeld een
beeldje, Japans aardewerk of een bloemarrangement. De geisha moet op dit alles
goed letten en haar gedrag daaraan aanpassen. Er moet ook altijd goed over het
amusement worden nagedacht. Door het onthouden van de persoonlijke voorkeuren
kunnen de geisha’s de klanten in de toekomst nog beter van dienst zijn. Dat
geldt zeker ook bij de gespecialiseerde taak van de geisha in het theehuis als
sakeverwarmer, als okanban. De okanban vult een fles met sake, plaatst die in
een pan water en brengt dit zachtjes aan de kook. Doordat elke gast zijn sake op
een andere temperatuur drinkt, kan dit nog een lastige taak zijn. Ook moet het
temperatuurverlies bij het brengen van het drankje worden ingecalculeerd.
Een erg belangrijke taak van de geisha is tenslotte het begeleiden van de
traditionele theeceremonie. De oorsprong van die ceremonie ligt in de 16e eeuw
en werd sterk beïnvloed door het Zenboeddhisme. De theeceremonie bestaat uit een
aaneenschakeling van rituelen. De geisha moet die allemaal kennen. Elke beweging
van de hand is nagenoeg uitgeschreven.
Een geisha moet
een aan het seizoen aangepaste kimono dragen en dan ook nog verschillend voor
elk gelegenheid. Elke kimono is uniek en moet volmaakt zijn. Een kimono wordt
als regel niet meer dan vijf of zes keer gedragen.
Het uiterlijk van de geisha is zeer belangrijk. Ze moet er perfect uitzien.
Make-up is daar een belangrijk onderdeel van. Het hele gezicht wordt wit gemaakt
en de lippen en ogen rood. De witte make-up is een overblijfsel uit de tijd dat
er nog geen lampen in het paleis van de keizer waren. De geisha’s maakten hun
gezichten wit, met krijt, kalk of cyanide, maar ook met gedroogde uitwerpselen
van de nachtegaal, zodat de keizer hen bij het kaarslicht goed kon zien. Daar
kwam bij, dat een witte huid een statussymbool was. Daaraan kon je zien dat je
niet buiten hoefde te werken. Dus: hoe witter, hoe rijker.
Een maiko heeft in haar proefperiode wel 5 verschillende kapsels. Daarmee wordt
de fase in haar ontwikkeling naar geisha aangegeven. De geisha houdt haar hele
geishaleven hetzelfde kapsel. Bij voorstellingen en uitvoeringen draagt ze een
pruik, omdat elke geisha er dan vaak hetzelfde uit moet zien.