Dag 23. Vrijdag 24 april 2009
Tokyo - Amsterdam - Harmelen

Het zit erop. Vandaag gaan we naar huis.
We ontbijten op de kamer. Van 3-hoog sjouwen we onze koffers naar beneden. Het hotel heeft geen lift.
Om 06.50 uur vertrekken we. Via liften en roltrappen en grotendeels ondergronds gaan we naar station Keisei Ueno.
Met de trein van 07.29 uur zijn we in ruim 5 kwartier op Narita International Airport. Onderweg passeren we een echte Hollandse molen met het rood, wit en blauw in top. We stappen vlak voor de paspoortencontrole uit.

Het inchecken verloopt vlot. We drukken Patrick de hand. Bedankt, jongen!
Bij Starbucks drinken we koffie en wisselen daarna onze yen in voor euro's.
Met een shuttle gaan we naar de gate. We kiezen een plaats met prachtig uitzicht over de landingsbanen. Zo komen we de wachttijd wel door.
Met enige vertraging gaan we als Flight JL 0411 om 12.00 uur de lucht in, met een Boeing 777-200 van Japan Airlines International. We zitten niet naast elkaar. Wel hebben we allebei een plaats aan het gangpad. Dat vinden we met onze lengte belangrijker. Het verloop van de vlucht kunnen we volgen via de displays in de rug van de stoelen vóór ons.

Display op stoel vóór ons

De verzorging aan boord is prima. Al snel wordt een wijntje met een knabbeltje aangeboden. Twee keer krijgen we een warme maaltijd en daar tussenin nog een lekker hapje. Onbeperkt kunnen in de pantry alcoholische en niet-alcoholische drankjes worden gehaald.
We hebben lange tijd prachtig zicht op een ijzig Siberië. De Oeral ligt er bijzonder mooi bij.

Siberië

We landen volgens schema om 16.25 uur. We hebben dus de hele vertraging weggewerkt.
We zijn de laatsten van de groep waarvan de koffers op de rolband verschijnen.
Bij het meetingpoint zijn we iets eerder dan Taxi Middelweerd.
De vandaag begonnen schoolvakanties zorgden al aan het einde van de morgen voor files. Nu zijn ze gelukkig bijna opgelost. We hebben er tenminste nauwelijks last van.
Klokslag 18.00 uur worden we thuis afgezet.
Het was een bijzondere vakantie. Folkje en Hans, bedankt voor jullie gezelligheid tijdens de reis. We zien elkaar nog weleens!