Dag 6.
Donderdag 19 oktober 2017
Dagtocht Barcelona
Onder
leiding van een Nederlands sprekende gids maken we een stadsrondrit door
Barcelona. Na die rondrit
kunnen we zelf nog enige tijd in Barcelona rondkijken.
Barcelona is de grootste stad van Catalonië. Het is de hoofdstad van de
autonome regio Catalonië en van de provincie Barcelona. De stad heeft 1.602.386
(2014) inwoners en een oppervlakte van 101,4 km2. In de metropool Barcelona (de
stad en zijn voorsteden) wonen 5.029.181 (2011) mensen. In Spanje telt alleen de
hoofdstad Madrid meer inwoners.
Barcelona ligt aan de Middellandse Zee, aan de Costa del Maresme, met in het
noorden de Costa Brava en in het zuiden de Costa del Garraf, en heeft een
belangrijke haven. De stad ligt op 160 km van de Pyreneeën. Barcelona
organiseerde diverse evenementen zoals de Wereldtentoonstellingen van 1888 en
1929, de Olympische Zomerspelen van 1992 en het Fórum (Universeel Cultureel
Evenement) in 2004.
De inwoners noemen de stad wel ‘Barna’, niet te verwarren met ‘Barça’, dat
verwijst naar de voetbalclub FC Barcelona.
|
|
|
coat of arms Barcelona |
We kunnen vanaf
06:30 uur ontbijten en vertrekken om 07:45 uur. Het stroomt (nog steeds?) van de
regen.
De afstand van ons hotel in La Massana tot La Rambla in Barcelona bedraagt
210 km. Gelet op het bergachtig traject en de smalle weg zullen we voor die
afstand naar verwachting wel ruim 3 uur nodig hebben.
Om 09:10 uur bereiken we de grens met Spanje.
|
|
Tijdens de rit voorziet medereizigster Ria ons van onder meer koffie.
|
|
Van 10:15-10:30 uur hebben we -zo'n 50 km vóór Barcelona- langs de Autopista C-16 als onderdeel van de E9 bij Carrefour Vacarisses een plaspauze. Helaas is er naast een heren- slechts een damestoilet. Het duurt dus al met al wat langer dan een kwartiertje.
Eindelijk zijn we dan om 11:00 uur bij de zogenoemde Columbuszuil aan het begin van La Rambla. We treffen er gids Hanna. Het is dan droog. Even maar.
|
|
Het 60 m hoge Monument voor Christoffel Columbus werd in 1888 opgericht ter ere van de wereldberoemde ontdekkingsreiziger en ontdekker van het Amerikaanse continent. Het bestaat uit een grote zuil op een sokkel versierd met standbeelden met bovenop een standbeeld van Christoffel Columbus.
We gaan eerst
naar de sporthaven die gedeeltelijk in de wijk Barceloneta ligt.
Toen in de 18e eeuw de citadel van Barcelona werd gerealiseerd in de wijk
La Ribera moesten bewoners daar vertrekken. Om dit probleem te ondervangen werd
de wijk La Barceloneta gebouwd. Daar werden de noodgedwongen verhuisde inwoners
opnieuw gehuisvest.
|
|
|
|
|
giant lobster |
|
|
|
beeld opgedragen aan de vrijwilligers van de Olympische Spelen van 1992 |
|
|
|
'Barcelona’s hoofd' langs
de boulevard |
|
|
|
het
44 verdiepingen hoge Hotel de las Arts met blauw glas |
|
|
|
de
reuzengoudvis 'Peix d'Or' |
Het is inmiddels echt een rondrit in de stromende regen.
|
|
De ramen van de bus zijn dan ook zodanig beregend en soms ook wat beslagen dat het maken van een goede foto in veel gevallen praktisch tot de onmogelijkheden behoort. We hebben daarom besloten in een aantal gevallen een foto te plaatsen die in werkelijkheid door Els is gemaakt tijdens onze bezoeken aan Barcelona in 2008 en 2009.
We rijden op Placa de Palau langs Hotel Oasis waar we in 2008 en 2009 verbleven. Naast het hotel staat het oude douanekantoor.
|
|
|
|
Als we over de Via Laietana rijden zien we in zijstraten de Santa Maria del Mar en het ruiterstandbeeld van Raymond Berengarius III met daarachter een stuk van de Romeinse muren
|
|
|
de
Santa María del Mar |
|
|
|
Standbeeld Raymond Berengarius III |
|
|
|
stuk stadsmuur |
|
|
|
Palau
de la Música Catalana |
|
|
L’Eixample
is misschien wel de bekendste wijk van Barcelona en zeker ook de grootste. Een grappig weetje is, dat de naam Eixample in het Catalaans ‘uitbreiding’
betekent. Begin 1800 had Barcelona de hoogste woondichtheid van heel Europa en
om die reden moest men de stad uitbreiden. Er werden kleinere dorpjes aan het
centrum toegevoegd en deze verandering en toevoeging van de stad noemde men
Eixample. De wijk is vrij eenvoudig ingedeeld en heeft niet zo veel kleine
steegjes en straatjes als andere wijken. De wijk wordt ingevuld met veel huizen,
luxere villa’s, kunstwerken van Gaudí, grote en drukke winkelstraten en
gezellige cafés, restaurants en ook vrij veel kleine parkjes.
De meeste trekpleisters van Antoni Gaudí zijn te vinden in dit gedeelte van
Barcelona.
Gaudí's gebouwen maken een kostbare en extravagante indruk, maar hij gebruikte
vooral relatief goedkoop en lokaal beschikbaar materiaal, zoals baksteen.
Voor zijn talrijke mozaïeken werden vaak scherven gebruikt, afval van firma's in
keramiek.
Casa Batlló aan de Passeig de Gràcia is een van de bekendste creaties van Antoni Gaudí.
|
|
Anders dan bij
ontwerpen van Gaudí heeft hij Casa Batlló niet gebouwd maar verbouwd. Die
verbouwing was erg ingrijpend en heeft meer dan 2 jaar in beslag genomen.
Casa Batlló heeft iets dierlijks. Zo lijkt de façade van het gebouw die bedekt
is met mozaïek op de schubben van een vis en hebben de balkons erg veel weg van
happende vissenkaken. De zuilen op de gelijkvloerse verdieping lijken wel de
poten van dinosaurussen en het golvende mozaïeken dak lijkt op de ruggengraat
van een enorm monster.
Schuin tegenover Casa Batlló, aan de Carrer d'Aragó, staat de Fundació Antoni Tàpies -bouwstijl: Catalaans modernisme- van architect Lluís Domènech i Montaner.
|
|
|
De Fundació Antoni Tàpies is een museum en cultureel centrum. Het is voornamelijk gewijd aan het leven en het werk van de Catalaanse schilder, beeldhouwer en kunsttheoreticus Antoni Tàpies i Puig. |
Casa Milà
eveneens aan de Passeig de Gràcia, ook bekend als La Pedrera, is een van de
bekendste werken van Antoni Gaudí. Het is een 8 verdiepingen hoog
appartementengebouw dat werd gebouwd voor het echtpaar Roser Segimon en Pere
Milà tussen 1906 en 1912.
De naam La Pedrera -Catalaans voor De Steengroeve-
slaat op het uiterlijk van het gebouw.
|
|
|
|
Het gebouw
voldeed niet aan de regels van de conventionele stijl, waardoor het gevoelig was
voor kritiek. Het gebouw heeft geen dragende muren, maar rust op pijlers en
bogen. De gevel is opgebouwd uit grote blokken kalksteen. Het voordeel hiervan
was dat er veel ruimte was voor lichtinval door de grote openingen in de gevel.
Er staan maar liefst 30 schoorstenen en 2 ventilatietorens op het dakterras van
Casa Milà. De schoorstenen zijn bijvoorbeeld gedraaid zodat de rook er beter uit
komt.
|
|
|
|
In 1984 werd het gebouw erkend als werelderfgoed door UNESCO.
We gaan naar de Sagrada
Família. We lopen rondom de kerk. Dat moet, want met de bus mag het niet.
De volledige naam van deze imposante kerk is
‘Basílica y Templo Expiatorio de la Sagrada Família’. Vanaf 1882 tot de dag van
vandaag wordt er aan deze kerk gebouwd. Men verwacht dat de officiële oplevering
in 2026 zal plaats vinden. Het ontwerp is van Antoni Gaudí.
De Sagrada Família is een ‘verzoeningskerk’ en mag uitsluitend worden gebouwd
door middel van donaties. Dat verklaard waarschijnlijk waarom de bouw zo lang
duurt. De kerk is inmiddels een toeristische attractie geworden. De binnenkant
is minstens zo indrukwekkend als de buitenkant. Antoni Gaudí ligt begraven in de
crypte van de Sagrada Família.
De eerste steen van de Sagrada Familia werd gelegd in 1882. De sprookjesachtige
basiliek moest van Gaudí een hommage aan God worden.
In de beginperiode stond de bouw onder leiding van architect De Villar, maar
deze nam al snel ontslag vanwege religieuze onenigheden.
Gaudí nam het project over en zou daaraan ruim 40 jaar van zijn leven
besteden. Op een bepaald moment woonde hij zelfs op het bouwterrein. Op
10 juni 1926 kwam aan Gaudí's leven abrupt een einde toen hij op de
Gran Via de Les Corts Catalans onder een tram kwam.
Na de Spaanse burgeroorlog werd de bouw, rekening houdend met de financiering,
weer voorzichtig opgepakt. Het is ook niet makkelijk om Gaudi's werk voort te
zetten. Gaudi werkte veelal proefondervindelijk zijn constructies uit en veel
architecten breken nu nog elke dag hun hoofd over hoe de Sagrada Familia
eigenlijk afgebouwd moet worden.
Toen Gaudí overleed, was nog geen derde van de Sagrada Familia voltooid. De
meeste bouwtekeningen zijn tijdens de Spaanse burgeroorlog (1936-1939)
verdwenen. Daarnaast week Gaudi veelvuldig af van zijn tekeningen. Er is dan ook
discussie of de voltooiing van de kerk wel helemaal in lijn is met visie van
Gaudí.
|
|
|
de geboortefaçade aan de noordoostkant |
|
|
|
de apostelen Jacobus (li) en Bartholomeus (re) |
|
|
|
de klokkentorens met overloop en het beeld van Christus |
|
|
|
|
|
de façade van het lijden aan de zuidwestkant |
We gaan
vervolgens naar de Montjuïc.
De Montjuïc
is een heuvel in het zuidwesten van de stad. De heuvel ligt tussen
Plaça d'Espanya en de haven van Barcelona. Op de heuveltop staat het kasteel van
Montjuïc, een 18e-eeuws kustverdedigingsfort.
Over de oorsprong van de naam Montjuïc bestaat geen zekerheid. Hij kan afstammen
van het Catalaanse ‘heuvel van de Joden’ of waarschijnlijker, van het Latijnse
‘Mons Jovis’, ‘heuvel van Jupiter’.
De heuvel is een van de groene longen van Barcelona met recreatiemogelijkheden.
In 1929 werd er de Wereldtentoonstelling gehouden. In 1992 werd Montjuïc de
thuisbasis voor de Olympische Zomerspelen 1992. In 2009 lag de aankomst van de
6e rit van de Tour de France op de top van de Montjuïc.
Op weg naar de top komen we onder meer langs:
•
de Arenas de Barcelona
De Arenas de Barcelona is een
voormalige arena voor stierengevechten. Het werd in 2011 tot een modern
winkelcentrum omgebouwd.
|
|
•
Plaça d'Espanya
Eeuwenlang werd dit terrein
gebruikt voor publieke terechtstellingen totdat in 1715 de galgen naar de
citadel verhuisden. Het huidige plein werd in 1929 aangelegd ter gelegenheid van
de Wereldtentoonstelling die op de Montjuïc werd georganiseerd.
|
|
•
het Palau Nacional
Het Nationaal Paleis werd
ook opgericht ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van 1929. Tegenwoordig huisvest het gebouw het
Nationaal Kunstmuseum van Catalonië.
|
|
• Poble
Espanyol
Poble Espanyol is een
openluchtmuseum waar de typische bouwstijlen uit verschillende Spaanse regio’s
en provincies zijn te bezichtigen.
Poble Espanyol werd eveneens aangelegd
ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in 1929. Het dorp bestaat uit 117 replica’s van bestaande
gebouwen uit heel Spanje.
|
|
Op de top staat een beeldengroep. Ze dansen de Sardana. Dat is de vredesdans van de Catalanen die wordt gedanst sinds de 19e eeuw.
|
|
Vanaf de top hebben we ondanks het weer -overigens, het is nu gelukkig even droog- een schitterend zicht op Barcelona.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
We gaan terug naar beneden en rijden nog even naar Camp Nou, het voetbalstadion van FC Barcelona.
|
|
|
|
|
|
|
Ladislao (László) Kubala (Boedapest, 10 juni 1927 – Barcelona, 17 mei
2002) speelde als aanvaller voor 3 verschillende nationale elftallen,
namelijk die van Hongarije, Tsjecho-Slowakije en Spanje, maar hij was echter
nooit op een groot toernooi actief. |
Dan zit de
stadsrondrit erop. Hanna leidt ons terug naar Avinguda del Paral-lel, waar we
haar vanmorgen oppikten. We nemen afscheid van haar. Het is 15:00 uur.
We krijgen anderhalf uur vrije tijd.
We lopen naar La Rambla. Maar niet direct, want we gaan eerst nog binnen bij het Maritiem Museum.
|
|
Het Maritiem Museum van Barcelona is een interactief museum over de scheepsbouw tussen de 13e en 18e eeuw en de geschiedenis van de scheepvaart. Het museum staat op de locatie van de Koninklijke Scheepswerf van Barcelona vlak bij de oude haven (Port Vell). Het museum is gehuisvest in de gebouwen van de scheepswerf die reeds vermeld wordt in documenten uit 1243. De gebouwen in gotische stijl werden in de 13e eeuw onder het bewind van Peter III van Aragón gebouwd, maar zijn later meermaals verbouwd, uitgebreid en aangepast aan modernere tijden.
Een
museumbezoek staat ons niet voor ogen, dat deden we in 2008 al. We willen nog
even naar de museumshop. Toine kocht daar indertijd
een schippersmuts, ook wel dockercap genoemd, -door het ontbreken van een klep
risicoloos te dragen tijdens zee- en riviercruises- maar die is eigenlijk aan
vernieuwing toe. Helaas is de museumshop gesloten.
Niet getreurd, want voordat we bij de shop zijn, zien we heel wat museumstukken.
En omdat we aangaven alleen maar naar de museumshop te willen hoefden we geen
entreegeld te betalen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter III van Aragón |
|
|
|
|
|
|
|
|
La Rambla is de
meest centrale boulevard van Barcelona die dwars door het hart van het
stadscentrum loopt. La Rambla is ongeveer 1,2 km lang met de haven Port Vell aan het zuidelijkste puntje en Plaça Catalunya aan het noordelijke eind.
Eigenlijk bestaat La Rambla uit 5 verschillende delen en daarom wordt er ook wel
van Las Ramblas (meervoud) gesproken:
• Het jongste deel van La Rambla is Rambla Canaletes. Daar is een
fontein, de Font les Canaletes. Er is een legende dat als je een slok neemt uit
de fontein, je zeker terugkomt in Barcelona
• Rambla dels Estudis is vernoemd naar het instituut Estudis Generals.
Dit is het 2e deel van La Rambla
• Het 3e gedeelte, Rambla St. Josep, ook
genoemd de Rambla de les
Flors, heeft veel bloemenstalletjes.
De naam is afkomstig van het klooster dat hier vroeger stond
• Rambla dels Caputxins is ook genoemd naar een klooster. Dit is het 4e
gedeelte van La Rambla
• Het laatste gedeelte is Rambla Santa Mònica, wederom vernoemd naar een
klooster. Dit gedeelte is het meest zuidelijke deel, bij de haven Port Vell. In
dit gedeelte vind je terrasjes, bloemenstandjes en artiesten, waaronder veel
levende standbeelden (tenminste als het droog is).
|
|
Bij het zuidelijke deel, de Rambla Santa Mònica, vlak bij de haven dus, waar het Christopher Columbus Monument staat, komen we op La Rambla. Daar staat het Monumento Maria Santpere. Het monument herinnert aan de beroemde Spaanse actrice, die in 1992 overleed. Het werk is gemaakt van brons en geeft aan de binnenkant de indruk van een theater. Rondom aan de buitenkant zijn verschillende scènes uit het leven van de actrice afgebeeld.
|
|
|
|
|
|
En het blijft maar regenen op La Rambla.
|
|
|
|
|
plataan |
Het wordt gelukkig wat droger.
|
|
|
Teatre Principal is het oudste theater in Barcelona, opgericht in 1579,
gebouwd tussen 1597 en 1603 en meerdere keren herbouwd, onder meer in
1788 en 1848. |
|
|
|
standbeeld Frederic Soler i Hubert, pseudoniem Serafí Pitarra (1839-1895), Catalaans schrijver en dramaticus, oprichter van het moderne Catalaanse theater |
|
|
|
er staan mooie panden op de Ramblas |
|
|
Er zijn ook droge plekjes.
|
|
We gaan even linksaf de Carrer Nou de la Rambla in.
|
|
Naar het Palau
Güell. We zijn er in 2009 binnen geweest. Nu nemen we wat foto’s van de gevel.
Palau Güell is een door Antoni Gaudí ontworpen herenhuis, dat werd gebouwd
tussen 1886 en 1889 door de rijke Catalaanse industrieel Eusebi Güell. Het
staat, zoals alle andere werken van Gaudí in Barcelona, op de Werelderfgoedlijst
van UNESCO.
Het huis is geconcentreerd rond een centrale ruimte, waar hoge gasten ontvangen
konden worden. In de voorgevel zijn 2 grote poorten, waarlangs de paardenkoetsen
met de gasten binnen konden rijden.
|
|
|
een van de 2 toegangspoorten |
|
|
|
tussen de 2 toegangspoorten |
Palau Güell is
het enige gebouw waarbij Gaudí van begin tot einde van de bouw was betrokken.
Opmerkelijk is dat vanaf de straatzijde bijna niets te zien is van het dak,
waarop Gaudí een 'sprookjestuin' van geornamenteerde schoorsteenpijpen heeft
laten bouwen. Elke schoorsteenpijp is een torentje met andere ornamentiek.
|
|
|
|
Voor de voorgevel maakte Gaudí 23 ontwerpen, waarvan de sobere symmetrische het uiteindelijk werd.
We lopen weer terug naar La Rambla.
|
|
Het miezelt nog steeds.
|
|
|
kleine fontein |
Een historische bezienswaardigheden langs Las Ramblas - feitelijk de Rambla dels Caputxins- is het Theater del Liceu -de Opera-, een groots gebouw uit de jaren ’30 van de 19e eeuw, met op de stoep daarvoor de kleurrijke mozaïeken door de surrealistische kunstenaar Joan Miró.
|
|
|
|
Er tegenover
staat Casa Bruno Cuadros, vroeger dé parapluwinkel van Barcelona en vandaar bij
de lokale bevolking beter bekend als
Casa dels Paraigües (het
Parapluhuis). Het meest luxueuze decoratieve element van Casa Bruno Cuadros is
de sierlijke Chinese draak op de hoek van de gevel. Die diende als gevelreclame
voor het Chinees restaurant dat eertijds in het pand gehuisvest was.
Het gebouw is in 1980 gerenoveerd. Nu heeft een bank er zijn intrek in genomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Even verder, bij het oudste winkeltje van La Rambla -Escriba uit 1820 in jugendstil op de Rambla St. Josep- gaan we terug richting bus. Het loopt al aardig richting 16:30 uur, het tijdstip van vertrek.
|
|
|
|
We zijn natuurlijk niet de enigen. Hier en daar zien we groepjes reisgenoten lopen die het in de bus net als wij aangenamer zullen vinden dan buiten in de nattigheid.
|
|
Bij de bus is
sprake van enige consternatie: chauffeur Gerlof is er niet, de achterdeur van de
bus staat open en op het gangpad heerst wanorde. Allerlei spullen liggen op de
grond. Er is kennelijk ingebroken. Al snel blijkt dat een stel veel mist: rugzak
met inhoud, waaronder paspoorten en bankpasjes. Van een andere medereizigster is
de fotocamera verdwenen.
Opvallend vinden wij dat sporen van braak totaal ontbreken.
De deur is niet geforceerd, er is
nergens een raam aan diggelen.
Bij controle blijkt dat wij gelukkig niets missen, ook al is de rugzak van Els
opengemaakt.
De 2 medereizigsters die het eerste bij de bus terug waren, hebben de inbreker
gestoord. Ze hebben zelfs getracht hem te verhinderen de bus te verlaten. Dat
lukte niet. Eén van de 'dapperen' heeft bij de schermutseling een gekneusde of
misschien zelfs wel gebroken pink opgelopen. Gelukkig voor haar heeft een van de
inmiddels ook bij de bus gearriveerde andere reisgenoten de kennis én de
mogelijkheid kundig een verband aan te leggen.
Uiterst
belangrijk is in alle gevallen van diefstal, roof of inbraak dat je als
verzekeringnemer altijd een aangifte doet bij de politie van de schade en/of
vermiste spullen. Het aangiftebewijs is nodig om een verzekeringsclaim te kunnen
openen. Doe dat maar eens in Spanje!
Gerlof gaat om 16:45 uur met de 3 benadeelden naar het dichtstbijzijnde
politiebureau, roept nog even dat we vrijelijk van zijn lekkers in de bus
gebruik mogen maken en komt pas om 19:30 uur terug.
Hij heeft ondertussen ook Effeweg geïnformeerd en heeft kunnen regelen dat op de
hotelkamers van de Barcelonagangers bij terugkomst een grote schotel koude
versnapering klaar staat. Ook dat heeft hij weer goed geregeld.
Het verkeer maakt het niet mogelijk snel uit Barcelona weg te komen.
|
|
|
|
Pas om
23:15 uur zijn we -mede ook door de vele regen- terug in het hotel.
Daar horen we dat we morgen pas om 09:00 uur zullen vertrekken. Gerlof moet
natuurlijk rekening houden met zijn verplichte rusttijd opgelegd door de
Rijtijdenwet.